דירוג המהירות של הצמיג
דירוג המהירות של הצמיג, או קוד המהירות – מציין את מהירות הקטגוריה (או טווח המהירויות) שבהן הצמיג יכול לשאת עומס בתנאים מוגדרים. מערכת דירוג המהירות הנמצאת בשימוש כיום, פותחה באירופה מתוך הבנת הצורך לשלוט בביצועים בטוחים של הצמיגים במהירויות סטנדרטיות. וזאת מכיוון שנהיגה במהירות גבוהה יותר מזו המומלצת ע”י יצרן הצמיגים, עלולה לגרום לאיבוד אחיזת הצמיג בכביש, ולהוביל משום כך לחוסר שליטה ברכב. הסכנות הללו, נובעות מהחומרים המרכיבים את הצמיג, עמידותם והתמודדותם עם עומס מסוים וטמפרטורות מסוימות. שהרי כפי שההיגיון הבריא אומר, ככל שניסע מהר יותר תעלה הטמפרטורה של הצמיג, לפיכך יש בהחלט לשמור שלא לעלות על המהירות המומלצת של הצמיג המחובר לרכב שלנו.
מא’ עד ת’, או במקרה שלנו מ-A ל- Z
השיטה שנוצרה היא בקודים של אותיות לועזיות מ-A ל-Z, המסמלות כל אחת את מקסימום המהירות המאושרת לצמיג מסוים. המהירויות הללו נעות בין 5 קמ”ש ל-300 קמ”ש. מערכת הדירוג הזו מייצגת את המהירות הגבוהה ביותר עבורה הצמיג מאושר, והיא אינה מייצגת את יכולת הביצוע הכוללת של הצמיג. בדגמי המכוניות שמשנת 2006 ומעלה, קיים סעיף ברישיון המציין את טווח המהירויות המותר לפי שיטה זו. כלומר, בעיקרון יכול שוטר לקבוע לפי הרשום ברישיון, שרכב מסוים ראוי לקבל קנס על מהירות העולה על הרשום, בהתאם לסוג הצמיג והקוד הרלוונטי. בפועל, מה שקורה הוא שבעת בדיקת רכב של משרד הרישוי, הנהוגה פעמים רבות בחורף – ייבדקו גם הצמיגים ותקינותם באופנים שונים, וגם לפי תקנה זו.
עד 120, סליחה – עד 180… לפחות
הנה כמה דוגמאות לייצוגי האותיות: האות S המופיעה לצד מידת הצמיג – מייצגת הגבלת מהירות של 180 קמ”ש לרכב בעל צמיג שכזה. באופן דומה, האות V מייצגת הגבלת מהירות של 240 קמ”ש. לעומת זאת, האותיות Y ו-W מייצגות כבר מהירויות של למעלה מ-240 קמ”ש, שזה כפי שגם כאן נפעיל את ההיגיון הטוב והבריא – של מכוניות ספורט בלבד. צמיגי מכוניות פרייבט בישראל חייבות להיות בעלות האות S , ולא פחות. כלומר, עד 180… לפחות.