החלפת צמיגים בצמדים – יתרונות וחסרונות
הנוהל החדש של משרד התחבורה מחייב שמשני צדיו של כל סרן (קדמי ואחורי) יותקנו צמיגים באותן מידות ומאותה תוצרת. בעבר היו חייבים מתקיני הצמיגים להתקין על אותו ציר גלגלים צמיגים שהמבנה שלהם, המידות שלהם, וקודי המהירות שלהם זהים, אולם הם לא היו חייבים להיות מאותה התוצרת. כך, למשל, היה מותר להתקין מצד ימין צמיג מתוצרת חברה לא ידועה ובאיכות לא ידועה כאשר מצד שמאל עדיין מותקן הצמיג המקורי שהותקן על-ידי יצרן הרכב, ולרוב זהו צמיג מתוצרת ידועה ואיכותית.
התקנה כזאת עלולה לגרום למצב שבו – בגלל איכות הגומי או טכנולוגיית הייצור – לצד אחד של המכונית יש כושר בלימה נחות יחסית לצד האחר. לא מומלץ להתקין צמיגים במידות וסוג זהה של יצרנים שונים גם בגלל ההבדלים בדפוס הסולייה של הצמיג.
רצוי שהחלפת צמיגים תעשה בצמדים – זוג צמיגים על אותו סרן, ואין להתקין על אותו ציר שני צמיגים מסוג שונה – רדיאלי ורגיל למשל. בוודאי לא בגודל שונה, אפילו אם מדובר ב-5 מ”מ של רוחב “בלבד”.
כלל חשוב נוסף אומר כי ברכב פרטי יש להתקין צמיגים חדשים או את אלה הטובים יותר על הציר האחורי. ולא, לא משנה אם מדובר ברכב הנעה קדמית או אחורית.
כאשר לצמיג החדש יהיו את התכונות המדויקות של הצמיגים האחרים ברכב – כולל אותו משקל, אותו נפח, אותו קוטר, וכיו”ב. כך, תהיה חלוקה שווה של משקל הרכב על הצמיג החדש והצמיגים הוותיקים, ואתם תוכלו לנהוג בצורה בטוחה. מעבר לכך – משרד התחבורה אוסר על נהיגה עם צמיגים מעורבים, וגם זה שיקול שכדאי לקחת בחשבון.
תיאורטית, ניתן להחליף רק צמיג אחד אבל במידה והצמיג השני על אותו הסרן הוא בן יותר מכמה חודשים (מקסימום שנה) או מסוג אחר רצוי מאוד שלא לקחת שום סיכונים ולהחליף שני צמיגים.
יש רק שתי בעיות: ראשית, רבים מיצרני הצמיגים מייצרים בעצמם צמיגים ברמות איכות שונות וב’דוגמאות’ שונות, וזאת כדי לקלוע למספר רמות מחיר, כך ששם התוצר זהה אבל איכות הצמיגים עשויה להיות שונה, ושנית – הנוהל החדש יחייב רק את הצמיגיות אבל לא את מכוני הטסטים.
במקרה שבו, למשל, ניזוק צמיג אחד כתוצאה מעליה על עצם חד ייאלץ הנוהל החדש את בעלי הצמיגיות להציע שתי חלופות ללקוחותיהם: לרכוש צמיג זהה לזה שמורכב בצד השני של אותו ציר גלגלים – אם התמזל המזל וקיים צמיג כזה במלאי – או להחליף שני צמיגים לזוג צמיגים זהים – ובכך להכפיל את עלות התיקון מבחינת הלקוח. מצב כזה משחק לטובת הצמיגיות – שיגדילו משמעותית את היקף מכירת הצמיגים החדשים שלהן, וגם לטובת היבואנים של צמיגי מותג מן הסוגים שמותקנים על-ידי יצרני הרכב בהתקנה מקורית.