כל צמיג והמטרה שלו
נסו לחשוב לרגע על כל סוגי הרכבים המשתמשים בצמיגים… טרקטורים, ציוד מכני תעשייתי, מטוסים, והרשימה עוד ארוכה… כל סוג צמיג מבקש עיצוב בהתאם לדרישות שבהן הוא צריך לעמוד.
- אם ניקח לדוגמא צמיגים של מטוס – הרי שהם צריכים להיות מאוד עמידים, ולהחזיק משקל אדיר, אך רק לזמן קצר. מעניין שלא ממלאים את צמיגי המטוס באוויר, אלא בגז כמו חנקן, כדי ליצור ניפוח אחיד יותר ויציב יותר. גם הוונטילים של צמיגי המטוס שונים מאוד מאלה של צמיג של מכונית למשל, כדי שיהיה מקדם בטיחות במקרה של קטסטרופה, בדמות ונטיל שעף בבת אחת החוצה.
- רכבים שלא נועדו לנסוע על כביש (כמו ציוד כרייה וקדיחה) נוסעים במהירויות איטיות מאוד, אך עוצבו להיות עמידים בפני שטחים קשים לתזוזה, בעודם נושאים משקלים עצומים. הצמיגים שלהם מעוצבים עם “שלדים” קשיחים ועבים מאוד – שיוכלו לעמוד בחתכים, בורות וניקובים, ושאר הפתעות של שטחים מאתגרים, אך באופן שעדיין יתנו שליטה טובה לנוהג בהם.
- צמיגים של רכבים חקלאיים, מעוצבים לחיכוך יעיל, בעוד שעליהם לא למחוץ מדי את השטח שעליו הם נוסעים; ולפיכך הם בדרך כלל גדולים מאוד, באופן שהמשקל יתפזר באופן שווה, ויכביד פחות על נקודה אחת. גם מדרך הצמיג שלהם יהיה שונה ממדרך צמיג של רכבי כביש, או רכבים אחרים.
- צמיגים של רכבים תעשייתיים כמו עגורים ומנופים או רכבי נמל אחרים, באים לעיתים קרובות במגע עם כימיקלים שונים, שעלולים להרוס ואפילו לאכל – צמיג העשוי מתרכובת גומי רגילה. לפיכך, החומרים מהם עשויים צמיגי הרכבים הללו הם שונים בתכלית משל רכבים אחרים.
- צמיגים של אוטובוסים ומשאיות צריכים להיות זמן רב בשימוש רציף, ולסחוב משאות כבדים. לפיכך הם מעוצבים באופן שמפחית יצירת חום, ומאפשר חיכוך ואחיזה טובה במצבים של אספלט רטוב וגם יבש מאוד.
הנה כי כן, לכל צמיג המטרה שלו, ולפיכך גם העיצוב שלו.
קרא עוד: היסטוריית הצמיג המודרני