למה הופכים הצמיגים הממוחזרים?
לעתים קרובות מדברים על צמיגים שיצאו מכלל שימוש ועל המחזור שלהם, אבל האם תהית אי פעם למה יכולים לשמש הצמיגים הממוחזרים?
באופן כללי, ישנם שני סוגים של מחזור צמיגים:
הסוג הראשון עושה שימוש בחומר עצמו – כאשר חלקים מסוימים של הצמיגים מעורבבים עם חומרים אחרים – כדי ליצור מוצר כלשהו.
הסוג השני עושה שימוש בחומר, כדי להפוך אותו לאנרגיה – למשל, בשימוש חלקים מסוימים של הצמיג כדלק במפעלי מלט, או כדשן לצמחים ועוד.
ניתן לתאר, באופן מקוצר מאוד את תהליך המחזור – באופן הבא:
בצמיגים יש כ-70% גומי, 20% פלדה ו-10% סיבי טקסטיל למיניהם ומעט פלסטיק.
כדי למחזר את החומרים האלה, יש בראש ובראשונה להפריד בניהם. ההפרדה נעשית ע”י מכונות ייעודיות לכך. בתחילה, מופרדת ליבת הפלדה, לאחר מכן הגומי, ולבסוף רכיבי הטקסטיל ומעט הפלסטיק הקיים בצמיג.
לאחר מכן, נטחנים לעיתים קרובות החומרים המופרדים לגרגרים או לאבקה – שיכולים להיות לאחר מכן, תוספת נהדרת ליישומים שונים.
הנה כמה מהשימושים הנעשים בצמיגים ממוחזרים:
- תוספת לאספלט
אבקת הגומי הטחון משמשת כתוספת ליצירת אספלט – המאופיין בעמידות גבוהה, שקט ולא דביק; מה שתורם מאוד לבלימה טובה של רכבים עליו.
- משטחי ספורט
גרגרי גומי של צמיגים ממוחזרים משמשים כחומר עבור דשא מלאכותי המונח במגרשי ספורט ומסלולי אתלטיקה. תכונות הניקוז של החומר, בשילוב עם היכולת הגמישה שלו לספוג זעזועים, הופכות את גרגרי הגומי לרכיב מתאים במיוחד לשימושים אלה.
- חומר בידוד
החומר הגרעיני משמש לעתים קרובות לייצור לוחות אטומים לרעש, מחצלות אטומות, קרום אטום למים, חומרים אנטי סיסמיים. המאפיינים האלסטיים של החומר הם שהופכים אותו ליעיל כל כך לצורך זה.
- שימוש חוזר בתמהיל
אחרון חביב הוא השימוש באבקת הגומי עצמו – שניתן למחזר לתוך תרכובות חדשות לייצור של פריטים טכניים שונים, באחוזים משתנים בהתאם לביצועים הנדרשים של המוצר הסופי. ולעיתים, משתמשים באבקת הגומי פשוט מאוד לייצור של צמיגים חדשים.