מה זה TMPS ואיך זה עובד?
ה-TPMS (Tire Pressure Monitoring System = מערכת לניטור לחץ האוויר בצמיגים) היא מערכת התראה של לחץ האוויר בצמיגים, אשר הודות לחיישנים המותקנים בתוך כל צמיג בנפרד, מאותתת לנהג באמצעות נורה על צג המחוגים – בכל פעם שהמערכת מגלה איבוד לחץ ושינויי טמפרטורה מסוכנים.
המערכת לניטור לחץ האוויר בצמיגים (TPMS) בעצם מתריעה כי לחץ האוויר באחד או יותר מהצמיגים ברכב נמוך מדי – באופן היוצר תנאי נהיגה לא בטיחותיים. כך, שאם נדלקת נורת ההתראה של ה-TPMS– אין ספק ולו הקטן ביותר – שחייבים לעצור במקום הבטוח הקרוב ביותר.
מנובמבר 2012 כדי לקבל אישור באיחוד האירופי, חייבת להיות מותקנת ברכבים החדשים מערכת TPMS.
ישנם שני סוגים של TPMS:
- TPMSבמדידה ישירה
- TPMSבמדידה עקיפה
TPMS במדידה ישירה
מערכת ה-TPMS במדידה ישירה משתמשת בחיישנים אלקטרוניים אמתיים, המחוברים לשסתומי הצמיגים, ומשדרים מידע על מצב הצמיגים ישירות ללוח המכשירים של המכונית – באמצעות תדרים של אותות רדיו. ה- TPMS במדידה ישירה היא המערכת המדויקת ביותר, אך גם היקרה ביותר.
TPMS במדידה עקיפה
מערכת ה-TPMS במדידה עקיפה מחוברת גם היא לגלגלים, אך בצורה עקיפה. החיבור הוא דרך מערכות ה- ESP (מערכת בקרת היציבות ברכב, המתייחסת בעיקר לקשר שבין ההיגוי וציות הצמיגים להיגוי) וה- ABS (מערכת למניעת נעילה בבלימה, או בשמה הנוסף: מערכת למניעת נעילת גלגלים). במדידה העקיפה, אם כן, ההבדל בלחץ האוויר מזוהה על ידי ניטור והשוואה בין מהירות הסיבוב של הגלגל, המועבר משתי מערכות אלה. הנהג יקבל התראה על אובדן לחץ הצמיגים באמצעות נורת אזהרה.
המערכת לא מחליפה את המגע האנושי
למרות שמערכות ה-TPMS הישירה והעקיפה אוספות את המידע על לחץ הצמיגים באופן שונה, שתי המערכות משרתות את אותה מטרה, ומפעילות את אותה נורית חיווי. אבל, חשוב מאוד לציין – שלמרות שמערכת ה- TPMS יכולה לספק התראות מדויקות כאשר היא מתוחזקת כהלכה, היא איננה מהווה תחליף לתחזוקה ידנית – הכוללת בדיקה שוטפת ידנית, וכמובן שהמערכת לא תנפח בשבילך צמיג שחסר בו אוויר…
לפיכך, גם אם מותקנת ברכב שלך מערכת TPMS יש לנהוג באחריות, ולהמשיך לבצע בדיקות ראייה ובדיקות ידניות של לחץ האוויר בצמיגים.