נהיגה בג’יפ בתנאי בוץ ושלג – עצות מהשטח
הכירו את פעולת מערכת ה - ABS של הג’יפ שלכם. מומלץ להרגיש את פעולתה בבלימה חזקה על משטח עפר. ברגע שהבוץ והשלג עמוקים ומגיעים לגובה של הפגוש, הם “תופסים” את הג’יפ ולא מאפשרים לו להתקדם קדימה. הבוץ והשלג מגבילים אותנו בשטח לשבילים שהבסיס שלהם קשה וכבוש היטב. הבוץ והשלג מכסים בורות, אבנים ושאר מכשולים, לכן בחרו נתיב קיים – זו הדרך הבטוחה ביותר. את מהירות הנסיעה בבוץ ניתן לקבוע רק בשטח עצמו.
10 טיפים לנהיגה בג'יפ בתנאים קשים:
- בוץ / שלג מכסה הכל ומטשטש את הגבול בין הדרך לקצה הדרך. היזהרו לא ליפול מהשביל. מעבר לשביל עלול הבוץ / שלג להיות עמוק יותר ולהסתיר בורות וסלעים.
- לטיול בוץ / שלג רציני דרושים לפחות שני כלי רכב וכמובן אמצעי חילוץ (רצועות גרירה, שאקלים, את חפירה וכפפות.
- שימו לב לסוג ה בוץ / שלג.
בשלג: רך – סכנת שקיעה. קשה – סכנת החלקה. נסיעה על בוץ תמיד נשאת סכנת שקיעה. אך היא מסוכנת יותר כאשר הבוץ קשה בחלקו העליון ומסתיר בוצה רטובה מתחתיו. - בבוץ או שלג עמוק עדיפים צמיגים רחבים ומומלץ להוריד 20-30% מלחץ הניפוח כדי לקבל שטח פנים גדול יותר ושיפור באחיזה.
- בשלג או בוץ נוקשה עדיפים צמיגים צרים ולחץ אוויר גבוה – המטרה היא לשבור את השלג ולהגיע לפני הכביש או הקרקע.
- סעו לאט, שמרו מרחק כפול.
- כדי לייצר ולשמר את המומנטום צריך ללחוץ לחיצה קבועה, יציבה ועדינה על דוושת הגז. יותר מדי גז – לא יעבוד, והצמיגים יסתחררו במקום.
- שילוב של שלג / בוץ וטיפוס בעלייה הוא אתגר לא פשוט. יש צורך בתנופה רבה, אלא שתנופה מוגזמת עלולה לזרוק אתכם לכיוון לא רצוי.
- בירידה יש צורך בלחיצה קבועה על הבלם ולא מכות פתאומיות.
- אם נתקעתם – בלי לחץ. לתת בגז עלול רק להחמיר את המצב. אם הרכב לא בשיפוע חריף, צאו החוצה ונסו לבחון בשיקול דעת את המצב. פינוי של השלג / בוץ ושחרור חסימות בדרכם של הצמיגים פותר בדרך כלל את הבעיה.
ועוד כמה קטנות על שטח בוצי:
לפני המעבר לשטח בוצי, אין אפשרות לאמוד את עומק השלולית ולכן חשוב מאוד להיכנס אליה באיטיות האפשרית. אם אתם חוששים שתתקעו, דאגו מבעוד מועד לחבר את כבל הגרירה לנקודת העיגון האחורית או הקדמית כדי לחסוך את הצורך לחבר אותו כשהרכב כבר עמוק בתוך השלולית. מומלץ מאוד להרים ולהוריד באופן תדיר את הרגל מדוושת הגז על מנת להקל על יכולת הגריפה של הצמיגים ובאופן כללי לשמור על מהירות נסיעה נמוכה.
בסיום הנסיעה חשוב ביותר לנקות את הבוץ כמה שיותר מהר כיוון שכשהוא לח, הוא יכול לקדם היווצרות של חלודה וכשהוא יבש, הוא עלול לגרום לשריטות בחלקו החיצוני של הרכב כמו גם במנוע שלו. סעו בזהירות, שמרו מרחק ונסו להנות מכל רגע של החוויה המיוחדת הזאת. החורף מזמן לנו תנאים שונים ומחייב אותנו להתנהל אחרת.
בתנאים של מים, בוץ, שלג וגם קרח, על הכביש האחיזה של הצמיגים בכביש נמוכה יותר. יש לנהוג במשנה זהירות ולדעת כי בבוץ ובשלג מקדם האחיזה נמוך מאוד, ובקרח אין אחיזה כלל.
בזינוק על משטח קרח / בוץ / שלג כדאי להתחיל בהילוך שני, באופן נינוח ובלי הרבה גז, כדי לשמור על אחיזת הצמיג בקרקע ולמנוע פרפור במקום והחלקה. בתיבת הילוכים ידנית זה פשוט. בתיבות הילוכים אוטומטיות ישנו כפתור לזינוק בהילוך שני (סימן של שלג), ובתיבות חדישות – טיפטרוניק ודומיהן, בחרו בהילוך שני. יש לנתק את מערכת בקרת היציבות (בקרת אחיזה) לשלב הזינוק – שכן במצב בו אחד הגלגלים מאבד אחיזה ומחליק, מערכת בקרת היציבות תעמיד את הג’יפ במקום.
מעוניינים בתוספות לרכב? לחצו כאן!