ניצול הצמיג לייצור אנרגיה לרכב
כלי רכב “חכמים” עתידיים יצטרכו לאסוף הרבה נתונים, מכל מקום ברכב, מבפנים ומבחוץ. גם הצמיגים עצמם יהיו בעלי חיישנים שישדרו מידע רב וחיוני לרכבי ה”עתיד” הללו. כתוצאה מהגדילה בכמות חיישני הרכבים העתידיים – יהיה צורך גם באנרגיה גדולה יותר לרכב עצמו. ואחת השאלות המעסיקות את מתכנני הרכבים העתידיים היא: מהיכן תגיע האנרגיה הדרושה? אחד הרעיונות שמעסיקים היום את המהנדסים הוא איסוף ושימוש באנרגיה מכנית הנוצרת על ידי רטט הצמיגים. מחקרים רבים נעשים בימים אלה, במטרה לקדם רעיון זה.
תנועה ואנרגיה
צמיגים מתחממים. זו הרי עובדה ידועה. אבל תופעת ההתחממות אינה תלויה רק בטמפרטורה שעל פני הכביש. כלומר, העובדה שהכביש סופג בקיץ את קרני השמש – אמנם מחממת את הכביש, יותר מבימים הקרים של החורף – ואז הכביש מחמם גם את הצמיג שבא אתו במגע – אולם ישנם עוד פרמטרים שמוסיפים לחום של הצמיג עצמו.
למשל; בלימה, האצה והיגוי הרכב – משפיעים על החום הנפלט מהצמיגים. גם בליטות וחורים בכביש עצמו גורמים לחיכוך מוגבר של הצמיג עם הכביש באופן שגובר החום. אבל גם אם הכביש היה ישר וחלק לחלוטין, והרכב היה נע (באופן דמיוני) במהירות קבועה לחלוטין – עדיין היה נפלט חום מהצמיגים מעצם התנועה שלהם, מעצם הסיבוב – המניע בסופו של דבר את הרכב קדימה.
לנצל את החום הנפלט לייצור אנרגיה
אם תניחו את ידיכם על הצמיג – מיד אחרי שהרכב נסע – תרגישו בעצמכם את החום הנפלט ממנו. ועכשיו, רק דמיינו שהייתה דרך לאגור את כל החום הנפלט מכל צמיגי הרכב שלכם בעת הנסיעה – כמה אנרגיה היה אז אפשר לייצר מהחום הזה? וזו בדיוק השאלה ששואלים את עצמם כעת מדעני הרכב העתידי.
כיצד ניתן לאגור את החום הנפלט, ולהפוך אותו באופן מידי לאנרגיה שימושית לפונקציות אחרות שגורמות לרכב לנוע. איזה יופי אם בעוד כמה שנים – כל רכב ייצר לעצמו את האנרגיה שהוא דורש לעצמו. מדע בדיוני או מציאות? נחכה ונראה…