סוגי החריצים על סולית הצמיג ומשמעותם
התבוננות קלה בסולית הצמיגים מגלה שלכל צמיג יש דפוס משלו. הדפוס הזה אינו מיועד למטרות אסתטיות בלבד. סידור החריצים שבתוך הגומי נעשה במטרה לשפר את פינוי המים על פני הכביש, וכן לצנן את החום שנוצר בעת נסיעה בגלל החיכוך וגם את הפונקציונאליות הכללית של הנסיעה.
כל עיצוב תוכנן בקפידה כדי לשרת פונקציות שונות, והן המסווגות את הצמיגים לקטגוריות שונות.
ישנם ארבעה סוגים עיקריים של דפוסי החריצים על הצמיגים:
- חריצים סימטריים
זהו הדפוס הנפוץ ביותר. ניתן להבחין בקלות בצמיגים עם חריצים סימטריים, המאופיינים בבלוקים רציפים לרוחב סוליית הצמיג. הדפוס זהה מכל כיוון, ולכן גם אם תהפוך את הצמיג – תראה את אותו הדפוס בדיוק.
יתרונות:
- בר השגה ובמחיר נמוך – בגלל שהוא אחד מהצמיגים הנפוצים ביותר.
- רוטציית גלגלים קלה – מכיוון שהדפוס זהה מכל כיוון, ניתן לבצע רוטציה בקלות.
חסרונות:
- ביצועי מים מופחתים – מכיוון שצמיגים אלה מיועדים לשימוש יומיומי במזג אוויר יבש – ביצועי המים פחות טובים.
- חריצים חד כיווניים
החריצים בצמיגים אלה עוברים משולי הצמיגים למרכז, בדרך כלל בתבנית זוויתית (או “v”). הצמיגים האלה טובים יותר לרכבים עם ביצועים ספציפיים.
יתרונות:
- ביצועי מים מצוינים – פינוי מים מצוין מהכביש – מה שמונע החלקה של הרכב. ובנוסף, נראה גם ביצועים מצוינים בבוץ ובשלג.
- יעילות דלק – דפוס החריצים הזה מאפשר פחות התנגדות לסיבוב הגלגל, ולפיכך חוסך בהוצאות הדלק.
חסרונות:
- לא ניתן לבצע רוטציה בגלגלים – וזאת עקב החריצים החד כיווניים, שלא ניתן להתאים לצד הנגדי.
- עלות יקרה יחסית – תרכובות הגומי המשמשת בצמיגים אלה הופכת אותם ליקרים יותר.
- חריצים א-סימטריים
ניתן לזהות את הצמיגים האלה בקלות מפני שהם מורכבים משני עיצובים שונים על אותו צמיג – דפוס שונה על כל אחת מדפנות הצמיג. הסיבה לכך, היא פונקציונאליות שונה של שני צדי הדפנות.
יתרונות:
- ביצועים – ביצועים טובים הן בשטח רטוב והן בשטח יבש.
קרא עוד: כיצד מתקינים צמיג?