על המבנה הפנימי של צמיג הרכב
צמיגים מודרניים נקראים צמיגים רדיאליים, נטולי אבוב פנימי. צמיגים אלה בנויים בצורה של חגורות רוחביות, רדיאליות. צמיגים אלה נחשבים הנפוצים ביותר כיום. סוג אחר של צמיגים, שאינם נפוצים כל כך, הם צמיגים דיאגונליים. צמיגים אלה מורכבים מחגורות אלכסוניות. החיסרון במבנה זה הינו חשיפתם של צמיגים אלה לעיוותים וכיווצים בעת הפעלת כוח צידי. צמיגים אלה קיימים כיום אך ורק במכונות איטיות, כמו, למשל, מכונות חקלאיות.
צמיג הרכב מורכב משלושה חלקים:
- סוליה : שכבת גומי בהיקף הצמיג, בעלת חריצים בחלקה החיצוני. החריצים נועדו לשפר את פינוי המים שנמצאים על פני הכביש, וכן לצנן את החום שנוצר בעת נסיעה בגלל החיכוך.
- דופן: שכבות גומי הנותנות לצמיג את מבנהו. הן חשופות בצידי הצמיג, בין החישוק לסוליה, אך משתרעות מדופן אחת לשנייה. חלק זה מהווה את עיקר שלד הצמיג, האחראי לתמיכה במבנהו.
- עקב: אזור המגע בין הצמיג לחישוק המורכב מחגורה המהדקת את הצמיג לחישוק.
שלד הצמיג – דיאגונלי / רדיאלי / מעורב:
במבנה שלד הצמיג חלו שינויים משמעותיים עם השנים. עד שנת 1946 היה בשימוש צמיג דיאגונלי, כלומר אלכסוני. הכוונה היא לצורה האלכסונית בה הונחו שכבות הסיבים המרכיבים את השלד ביחס לחישוק וביחס לעצמן. החיסרון בשיטה זו היה בכך שהשלד כולו עבד כיחידה אחת ובשל כך גם שכבת הגומי הנראית לעין שמעליו, כך שכל עיוות בדופן הצמיג פגם בסוליית הצמיג כולו. עקב חסרונות אלו, המציאה חברת הצמיגים מישלן ב-1946 את הצמיג הרדיאלי שבו שונתה שיטת הבנייה של שלד הצמיג.
תוחלת חייו התארכה, אחיזתו השתפרה, יציבותו הכיוונית גדלה, מרחקי העצירה התקצרו, תגובת ההגה נעשתה מדוייקת יותר, נוחותו הרקיעה שחקים, ביצועיו העפילו לפסגות חדשות (עם צמיג רדיאלי ניתן היה להגיע למהירויות סופיות שאסור היה לחלום עליהן בדיאגונלי – שהוגבל בדרך כלל למהירות מרבית של – 120 קמ”ש בגלל הדפורמציה בין רבדיו), צימאונו לדלק קטן ואפילו עמידותו לתקרים השתפרה (תולדת צפיפות חוטי הפלדה שגדלה).
בנוסף לשני המבנים הבסיסיים, קיים גם מבנה מעורב (Bias belted) במבנה זה השלד הוא של צמיג דיאגונלי, אולם מונחות עליו חגורות בזוויות דומות לצמיג רדיאלי. היתרון במבנה זה הוא בחוזק ויציבות של הדופן ועמידות הסוליה בפני תקרים. צמיגים במבנה מעורב משמשים בעיקר כלים לעבודות עפר וליערנות. צמיגים במבנה מעורב מסומנים בדרך כלל על ידי האות “B”.
היתרון היחיד, המובהק, שנותר לצמיג דיאגונלי הוא בחוזקו – עמידות גבוהה יותר של דופן הצד שלו לקרעים.
צמיג רדיאלי יזוהה על ידי האות R, המוטבעת על דופן הצד שלו, בדרך כלל “מושחלת” בין מידותיו. צמיג ללא סימון R הוא צמיג דיאגונלי.