עם מערכת – TPMS לא צריך להיות בלחץ!
כלי רכב רבים בדגמים חדשים מצוידים במערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים, הנקראת בלעז:
TPMS = Tire Pressure Monitoring System
מטרת מערכת ה-TPMS היא להזהיר את הנהגים שלפחות אחד מהצמיגים ברכב אינו נמצא בלחץ האוויר הנכון לרכב, ע”פ הוראות היצרן. האזהרה תופיע על לוח המחוונים בצורת נורה, הנראית כמעין סימן קריאה בתוך פרסה של סוס. הנורה הזו איננה נדלקת סתם, ממש לא כדאי להתעלם ממנה, וחייבים להתייחס אליה, ולנסוע בהקדם לעמדת מילוי אוויר בתחנת דלק.
בדרך כלל, רוב הרכבים המיוצרים לאחר ספטמבר 2007 כוללים מערכת שכזו לניטור לחץ אוויר בצמיגים. כשנורת האזהרה של מערכת ה- TPMS נדלקת, פירוש הדבר כי לחץ, בלפחות אחד מהצמיגים, נפל ב- 25 אחוז מתחת ללחץ המומלץ.
אחרי שהצמיגים מנופחים ללחץ האוויר הנכון כפי שמומלץ ע”י צרכן הרכב (בדר”כ תוכלו לראות את הלחץ המומלץ במדבקה בצד הדלת של הנהג/ת), נורית האזהרה אמורה לכבות. עם זאת, חלק מהרכבים עשויים לדרוש טכנאי שירות מקצועי כדי לאפס את האור.
מהו הסיכון בנהיגה עם צמיגים שאינם בלחץ אוויר נכון?
נהיגה עם צמיגים בלחץ שאינו תואם את הלחץ המומלץ ע”י יצרן הרכב – עלולה להוביל לתאונה או לגרום נזק לרכב שלך. כחלק מתכנית הטיפולים השגרתית והיזומה ברכב – יש לבדוק את לחץ הצמיגים מדי חודש, כולל הצמיג החלופי שנח לו בנחת ובשלווה בתא המטען. מהסיבה הפשוטה, שצמיגים יכולים לאבד לחץ עקב מספר גורמים, כולל שינויי טמפרטורה עונתיים.
לחץ אוויר נמוך מדי בצמיגים יכול לנבוע ממספר גורמים – כולל אקלים, בעיות ומהמורות בכביש והרגלי הנהיגה של הנהג/ת עצמו/ה. צמיגים שאינם מנופחים כראוי מוסיפים גם התנגדות לסיבוב הצמיג; דבר הגורם למנוע לעבוד קשה יותר כדי להצליח להזיז את הרכב. וזה לכשעצמו, כלומר, עבודת מנוע מאומצת – יכול להוביל לנזק לרכב עצמו, ואפילו לצריכת דלק מוגברת. למעשה, ניפוח צמיגים ללחץ האוויר המומלץ, יכול לשפר את צריכת הדלק בכ- 3.3 אחוזים. לא רע בכלל, למי שהוא לא רוטשילד!