שיעור קצר על חלקי הצמיג
בניית הצמיג המודרני מהווה עדות למרחק הרב שעשו ההנדסה והטכנולוגיה במרוצת השנים. כבר מזמן לא מדובר בחישוק מגומי מלא באוויר. שנים של מחקר שנעשה ע”י חברות הצמיגים המובילות בעולם – הולידו את הצמיגים בהם אנו משתמשים כיום, המורכבים מחומרים וטכנולוגיה שהיא שיא החדשנות.
- סוליית הצמיג
השכבה החיצונית ביותר של הצמיג נקראת פשוט סוליה. למה? כי בסופו של דבר זה החלק שעליו האוטו “דורך”, זה החלק שבא במגע עם הכביש, ממש כמו סוליית נעליים. על הסוליה ישנה דוגמת חריצים, הייחודית לסוגי צמיגים שונים, וקשורה למטרה שלה הם מיועדים. - חגורה (או מערכת חגורות)
ישירות מתחת לסוליית הצמיג נמצאות החגורות. לרוב, החגורות בנויות מפלדה. מטרתן העיקרית היא לספק יציבות וחוזק לסוליה – כך שהצמיגים יתמודדו טוב יותר עם האתגרים העומדים (או הנוסעים…) בפניהם ויחזיקו מעמד זמן רב יותר. - גוף מעטפת היריעות
נמצא מתחת לחגורות הפלדה. גוף מעטפת היריעות הוא בדרך כלל יריעה הבנויה מחומר פוליאסטר ועליה מעט גומי. גוף מעטפת היריעות מסייע לצמיג לשאת משקל ולשמר את צורתו. - פנימית
השכבה הפנימית ביותר של הצמיג תפקידה לשמור על האוויר בתוך הצמיג. כדי שהפנימית תוכל לבצע את עבודתה כראוי, היא עשויה מחומרים בלתי חדירים לאוויר. - טבעת איזון
מכל צד של הצמיג תמצאו טבעות איזון. הטבעות עשויות מתערובת של חוטים וחומרי גומי. הן מחברות את הצמיג לשפה ויוצרות חותם, המונע את בריחת האוויר. - דופן
משני הצדדים החיצוניים של הצמיג יש דפנות צדדיות. הקירות או הדפנות הצדדיים הללו עשויים מסוגי גומי בקשיחות משתנה, המגנים על הצמיג מפני התנגשויות במפגעי הדרך ואלמנטים מזיקים אחרים.
כל מרכיב של הצמיג נוצר ונוסף בזמן אחר, במטרה לייעל עוד ועוד את הביצועים ואת תוחלת החיים של הצמיגים. וכיום, יש לנו צמיגים שתוחלת החיים שלהם מגיעה ל- 160,000 ק”מ! שזו דרך ארוכה בהחלט מאורך החיים האופייני של צמיג בשנת 1970 – שהיה 32,000 ק”מ בלבד.
קרא עוד: טיפים לרכב בטוח גם בחורף
קרא עוד: מיחזור ושימוש מחודש בצמיגים