שקעים בצמיגים
שקע בצמיג הוא צורה הרסנית במיוחד של צמיג שחוק. שקעים בצמיגים מאופיינים בנקודות נמוכות וגבוהות באזורים שונים בצמיג. בעוד שבדרך כלל שחיקת צמיג מסוג אחר מתרחשת באופן עקבי בכל הצמיג, או לפחות באופן עקבי במרכז המדרך או בקצהו.
האם ניתן לתקן צמיג עם שקעים?
אם נתפוס את העניין מוקדם מספיק, ניתן לעצור התדרדרות סוגים רבים של שחיקת צמיג – ע”י ניפוח בלחץ מתאים, ע”י יישור מחודש של הגלגלים, רוטציית גלגלים ואפילו לפעמים רק הסרה והרכבה מחדש של הצמיג, ולעיתים – כל האפשרויות בשילוב.
הדבר נכון גם לגבי צמיגים עם שקעים מינימליים. אבל, עם דוגמת השקעים הופכת לנראית באופן ברור, עם מספר נקודות גבוהות מול נמוכות, ועם שחיקה משמעותית במדרך הצמיג באזור השקעים הנמוכים – אז זה סימן מובהק להיפרד מהצמיג באופן סופי ותמידי.
מכיוון שבמקרים מתקדמים של שקעים בצמיג, אין תיקון “זמין”, וחייבים לזרוק את הצמיג למחזור – חשוב לזהות את ההתחלה של היווצרות שקעים, ולהבין את הסיבות הגורמות לשקעים – כך שיהיה אפשר למנוע את המצב כמעט לחלוטין.
אז, מה גורם לשקעים בצמיגים?
ישנם שלושה גורמים עיקריים ליצרת שקעים בצמיג:
- חוסר איזון גלגלים. זיהוי רעידות בהגה או במושב עצמו בעת נסיעה על כביש חלק ללא מהמורות – הוא סימן לגלגלים לא מאוזנים.
- רכב עם תקלות. אם ישנן תקלות רבות או תקלה חמורה ברכב – הדבר יכול לגרום גם לרמות שחיקה בלתי עקביות בצמיגים הקדמיים או/ו האחוריים.
- בעיות במערכת מתלי הצמיגים. המקרים הקיצוניים ביותר ונראים ביותר מבחינה ויזואלית – של צמיגים עם שקעים – נגרמים בדרך כלל על ידי מערכת מתלי צמיגים פגומה או שחוקה. צמיג עם שקעים שנוצר כתוצאה מחוסר איזון גלגלים או תקלות רכב כלליות – הוא סוג של דעיכה איטית של הצמיג. לעומת זאת, צמיג עם שקעים שנוצר כתוצאה מבעיה במערכת מתלי הצמיגים – הוא עניין הרבה יותר טוטאלי.
לסיכום, צמיגים עם שקעים הם צמיגים לא בטוחים
הצמיגים נועדו ליצור מספיק חיכוך ומגע אחיד של מדרך הצמיג עם הכביש. מיקומי המגע חייבים להישאר עקביים עם כל סיבוב של הצמיג. ואילו השקעים שנוצרים בצמיג מונעים את החיכוך העקבי הזה עם פני השטח.
התוצאה הסופית היא ביצועים לא טובים של הרכב. ככה שאם שמת לב שהצמיג מתחיל ליצור שקעים – זה לא משחק. לך לאיש מקצוע לבקש אבחון ועצה.