4 עובדות מסקרנות על ייצור צמיגים
רבים מעידים על עצמם כעל חולי הגה, אך מעטים בינינו יודעים כיצד מייצרים את חלקי הרכב, ממה הם עשויים ואיך אפשר להבחין בין האיכויות השונות של החלפים. הנה, למשל, 5 עובדות שאולי לא ידעת על הצמיגים ברכבך:
טבעי או סינטטי?
מפעלי הצמיגים מקבלים שני סוגי גומי: טבעי וסינתטי. הטבעי הופק מעץ הגומי, ואיו הסינטטי יוצר בתנאי מעבדה/מפעל, באמצעות חיקוי תהליך ייצור הגומי הטבעי. ההחלטה לשימוש בגומי סינטטי או בגומי טבעי תלויה בייעוד הצמיג ובסטנדרטים השונים, שמציבים משרדי הממשלה והארגונים העולמיים לשמירה על הזהירות בדרכים ועוד. אם יש לך מכונית פרטית, כנראה שצמיגיה עשויים מגומי סינטטי, ואם רכב משא וצמ”ה – טבעי. ברכבי שטח קיים שימוש בשני הסוגים – החל בג’יפונים, וכלה ברכבי 4X4 כבדים.
צבעו השחור של הצמיג
הגומי הראשוני הוא אותו תהליך עיבוד מקדים, המתבצע לפני תחילת ייצור הצמיגים. במהלך התהליך הזה, כבר יודעים אנשי המקצוע לסווג את הגומי הגולמי שהתקבל במפעל לטבעי או לסינטטי ולכוונם לפס הייצור הנכון. לגומי הראשוני במפעל לייצור צמיגים, מוסיפים פיח שחור – התוסף העיקרי בתהליך הייצור. התערובת נכנסת למערבל מקצועי, המבצע תהליך ערבוב מהיר בטמפרטורה גבוהה. כך יוצרים את האינטראקציה הדרושה לחיבור הפיח עם הגומי הראשוני.
הפיח משמש גם כמייצב קרינה, המשפר את עמידות הצמיג בפני שחיקה ופיתוח חום, ומגדיל בכך את מד קשיותו של הצמיג. יתרון נוסף בשימוש בפיח – עלויות נמוכות, המסייעות בהוזלה משמעותית של תהליך הייצור.
סוליה – לא רק בנעל
סוליית הצמיג היא שכבה קשה, המורכבת מיריעות הגומי הייעודי. בשלב זה, מופנות הסוליות לשני מסלולי ייצור שונים – אקסטרוזיה (התזה) או ליפוף. מהנדסי המפעל בודקים את ייעודו של הצמיג, ולפיו מחליטים על עובייה של הסוליה. עניין זה חשוב מאוד, משום שדיוק מקסימלי יוודא כי הצמיג מותאם בדיוק לסוג הרכב ולייעודו. צמיד של משאית יכביד על נסיעתו של רכב משפחתי, ואילו צמיגו של המשפחתי יתבלה בקלות, ולא יעמוד בעומס משאות הרכב המוביל סחורה לאורכה ולרוחבה של הארץ.
הגימום שבקלנדר
הקלנדר הוא מתקן בעל מספר גלילים גדולים שאליהם מוזנות יריעות טקסטיל, המתאחדות במרווחים שבין הגלילים עם תערובת גומי בדרגת קושי רכה, המותאמת למסלול הייעודי של תהליך הייצור. בתום תהליך הגימום, נקבל יריעות טקסטיל מצופות בגומי. לתהליך זה קוראים גימום.